Miért fájhat a fog?

A fogfájás a fogban vagy annak környékén jelentkező fájdalom, amelyet a következők okozhatnak:

• fogszuvasodás;
    • tályogos fog;
    • törött fog;
    • sérült tömés;
    • Ismétlődő mozgások, például rágógumizás vagy fogcsikorgatás;
    • fertőzött íny.

A fogfájás tünetei a következők lehetnek:

• Fogfájás, amely lehet éles, lüktető vagy állandó. Egyeseknél a fájdalom csak akkor jelentkezik, ha nyomást gyakorolnak a fogra.
      • Duzzanat a fog körül.
      • Láz és/vagy fejfájás.
      • Gennyes váladék folyása a fertőzött fogból.

Mikor kell fogorvoshoz fordulni fogfájás miatt?

A lehető leghamarabb keresse fel fogorvosát a fogfájás miatt, ha:

• 1-2 napnál tovább tartó fogfájása van;
        • a fogfájás súlyos, komoly fájdalmat okoz;
        • láza, fülfájása vagy fájdalma van a szája tágra nyitásakor.

A fogászati fertőzések megfelelő azonosítása és kezelése fontos, hogy megelőzze annak átterjedését az arc és a koponya más részeire, esetleg a véráramba.

Mi történik, ha fogfájás miatt megyek a fogorvoshoz?

Fogfájásának kezeléséhez a fogorvos először felveszi az Ön kórtörténetét, és fizikális vizsgálatot végez. Kérdéseket fog feltenni Önnek a fájdalommal kapcsolatban, például arról, hogy mikor kezdődött a fájdalom, mennyire erős, hol található a fájdalom, mitől romlik a fájdalom, és mitől javul. A fogorvos megvizsgálja a száját, fogait, ínyét, állkapcsát, nyelvét, torkát, orrmelléküregeit, fülét, orrát és nyakát. Röntgenfelvételek és egyéb vizsgálatok is készülhetnek, attól függően, hogy fogorvosa mit gyanít a fogfájás okozójának.

Milyen kezelések állnak rendelkezésre fogfájás esetén?

A fogfájás kezelése az okától függ. Ha szuvas fog okozta a fogfájást, fogorvosa kitölti a szuvas fogat, vagy szükség esetén esetleg kihúzza a fogat. Gyökérkezelésre lehet szükség, ha a fogfájás oka a fogideg fertőzése. Ilyen fertőzést a fog belsejébe bejutott baktériumok okoznak. Láz vagy az állkapocs duzzanata esetén antibiotikumot lehet felírni.

Hogyan lehet megelőzni a fogfájást?

Mivel a legtöbb fogfájás a fogszuvasodás következménye, a helyes szájhigiéniai gyakorlatok betartásával megelőzhető a fogfájás. A helyes szájhigiéniai gyakorlatok közé tartozik a rendszeres fogmosás fluoridtartalmú fogkrémmel, a fogselyem napi egyszeri használata, a napi egyszeri vagy kétszeri öblítés fertőtlenítő hatású szájvízzel, valamint az évente kétszeri fogorvoshoz való professzionális fogtisztítás. E gyakorlatok mellett fogyasszon alacsony cukortartalmú ételeket, és kérdezze meg fogorvosát a tömítőanyagokról és a fluorid alkalmazásáról.

Forrás: webmd.com