DR. SZALÓK GÁBOR

fogszakorvos

A fogfájás az enyhétől a súlyosig terjedő fájdalmat okozhat. Amikor a gyermekek fogfájásra panaszkodnak, fontos, hogy kiderítsük, mi okozza, és fogászati ellátást kapjunk. Ne feledje, hogy az évnek ebben az időszakában az ünnepek miatt nehezebb lehet azonnal fogorvoshoz jutni, különösen, ha utazik. A következő tippek segítségével kezelheti gyermeke fogfájását, amíg fel nem kereshet egy fogorvost a megfelelő ellátás érdekében.

A fogfájás gyakori okai gyermekeknél

A gyermekek különböző okokból kifolyólag szenvedhetnek fogfájástól. A gyermekek fogfájásának néhány gyakori oka a következő:

• Szuvasodás. A fogfájás egyik leggyakoribb oka a fogszuvasodás. Amikor a fogak szuvasodnak, a fog belsejében lévő idegek jobban ki vannak téve.
    • Ínyproblémák. Az ínygyulladás vagy -betegség kezeletlenül hagyva fogfájáshoz vezethet. Ha az ínybetegség súlyosbodik, gyengítheti a fogakat.
    • Tályogok. A fogtályogok akkor keletkeznek, amikor a foggyökér elfertőződik. Ez akkor fordulhat elő, ha a gyermekeknek súlyos fogszuvasodása van, amelyet nem kezelnek.
    • Fogcsikorgatás. A fogak összeszorítása, más néven bruxizmus, idővel a fogak elhasználódását okozhatja, ami fájdalomhoz vezethet.
    • Repedt fog szindróma. Ez a fogászati probléma előfordulhat fogcsikorgatás, sérülések vagy a gyermek harapási problémái következtében.

Hogyan kezeljük a fogfájásra vonatkozó panaszt?

Ha gyermekének fáj a foga, ne feledje, hogy ez általában nem minősül azonnali ellátást igénylő fogászati vészhelyzetnek. Ennek ellenére el kell vinnie gyermekét fogorvoshoz, hogy megállapítsák, mi okozza a fájdalmat, és így az kezelhető legyen. Gyermekének sürgősségi ellátást kell kérnie, ha a fogfájás súlyos, különösen, ha egyéb tünetek is jelentkeznek, például lázas, mivel ez fertőzésre utalhat. Enyhe, egyéb tünetek nélküli fogfájás esetén a következőket kell tennie:

• Kérdezzen rá a fájdalom részleteire. Kérdezze meg gyermekét, melyik foga fáj, hol fáj, és mikor kezdődött a fájdalom. Azt is meg kell tudnia, hogy a fájdalom állandó-e, vagy jön és megy.
      • Ellenőrizze a sérüléseket. Keressen repedéseket, letöréseket és egyéb sérüléseket gyermeke fogain. Bizonyos esetekben a sérülésekből eredő sérülések nem kívülről, hanem a fog belsejében keletkezhetnek.
      • Ellenőrizze a szájüregi egészségügyi problémákat. Keressen sötét foltokat, amelyek fogszuvasodásra utalhatnak, és ellenőrizze gyermeke ínyét, hogy nem piros-e vagy duzzadt-e.
      • Enyhítse a fogfájást. A duzzanatot enyhítheti, ha gyermeke állkapcsára az érintett területre jégpakolást helyez. A fájdalom ellen adja be gyermekének a gyermekorvos vagy a gyermekfogorvos által ajánlott, vény nélkül kapható gyermekgyógyszer megfelelő adagját. Ügyeljen arra, hogy gyermeke fogorvosi időpontot kapjon.
      A gyermekfogászatról bővebben itt olvashat.

Kérjen időpontot még ma!

Rendelés kedden és csütörtökön, 14 és 18 óra között.